عکس هنری و خبری

عکس های هنری و خبری برتر

عکس هنری و خبری

عکس های هنری و خبری برتر

نکاتی در مورد کادر بندی در عکاسی

انتقال پیام توسط عکس شما نیاز به توجه در مرتب کردن عناصر یک عکس و ایجاد ارتباط آن‌ها با پس‌زمینه‌ی موضوع در هنگام گرفتن عکس دارد. عموما یک عکس خوب نتیجه‌ی توجه به بعضی قواعد اساسی ترکیب‌بندی در کنار نورپردازی و انتخاب یک سوژه‌ی جالب می‌باشد. در حالی‌که تقریبا قواعد ثابتی برای عکاسی وجود ندارد. نتیجه‌ی کار سه عکاس که از یک موضوع واحد ولی با سه ترکیب‌بندی متفاوت عکس گرفته‌اند می‌تواند سه عکس جذاب باشد. در این‌جا سوال مهمی که باید پرسیده شود این است: «عکس من می‌خواهد چه پیامی را به بیننده انتقال دهد؟» در زیر چند قاعده‌ی اساسی برای شروع کار شما آورده شده است:

(( سادگی )) 

مطمئن شوید تنها چیزی که قرار است بیننده آن را مشاهده کند در کادر عکس قرار گرفته باشد. اگر تعداد زیادی موضوع در کادر باشند که پس‌زمینه را شلوغ کرده‌اند، پیام شما در عکس گم می‌شود. زاویه و یا کادری انتخاب کنید که موضوع مورد نظر شما را از دیگر موضوعات مزاحم جدا کند، یا با تنظیم عمق میدان، موضوعات مزاحم را خارج از فوکوس (وضوح) قرار دهید. 

((خطوط مورب))

موضوعات خطی شکل مثل جاده‌ها، آبشار و نرده‌ها وقتی که به صورت مورب در کادر عکاسی قرار می‌گیرند، جلوه عکس را خیلی زیباتر می‌کنند.
 

((نقطه ی متمرکز ))

قبل از گرفتن عکس یک نقطه‌ی اولیه‌ی تمرکز را در موضوع یا منظره‌ی عکس انتخاب کنید. وقتی که مشخص شد که چه چیز در عکس برای شما مهم است، کار ترکیب‌بندی عکس را شروع کنید. مشاهده و بررسی عکس‌های عکاسان حرفه‌ای می‌‌تواند راهنمای خوبی برای درک بیشتر شما در به کار بردن قواعد ترکیب‌بندی باشد. 

کنتراست (زمینه طرح و سایه)

تاثیر یک موضوع روشن، وقتی که در یک پس‌زمینه‌ی تاریک قرار داده شود به شدت افزایش می‌یابد. از حالت عکس آن نیز می‌توان به نتیجه‌ی مشابه رسید. کنتراست (تضاد) استفاده از رنگ‌ها به منظور نشان دادن قسمت‌های مهم تصویر است، ولی عدم دقت در به کار بردن کنتراست باعث گیج کردن بیننده‌ی عکس می‌شود. 

توازن ( تعادل )

عموما قرار گرفتن موضوع به شکل نامتقارن در کادر عکس باعث جذابیت بیشتر آن نسبت به عکس‌های متقارن می‌شود. به بیان دیگر قرار دادن موضوع اصلی خارج از مرکز کادر عکس و دادن وزن بیشتر به آن نقطه نسبت به دیگر موضوعات داخل کادر تاثیر عکس را بیشتر می‌کند، تا وقتی که موضوع در مرکز کادر باشد.

((کادر بندی))

کادربندی در عکس یعنی استفاده از موضوعات پیش‌زمینه که به بیننده کمک می‌کند تا به موضوع اصلی توجه داشته و یا احساس فضایی را که عکس در آن‌جا گرفته شده است را القا کند. به عنوان مثال، شاخه‌ها و برگ‌های عکس فوق کادربندی دره و صخره را تشکیل داده است. کادربندی باعث ارتقای عکس می‌شود. موضوعاتی که به منظور کادربندی استفاده می‌شوند نیازی به وضوح ندارند، چون وضوح این موضوعات باعث سردرگمی بیننده‌ی عکس می‌شود. 

((زاویه ی دید))

اغلب با بالا یا پایین کردن زاویه‌ی دید دوربین و یا از پهلو نگاه کردن به موضوع می‌توان یک عکس معمولی را تبدیل به یک عکس هنری کرد. یکی از راه‌های دست‌یابی به منظور فوق استفاده از زاویه‌ی دید غیرمعمول می‌باشد. (البته باعث تغییر مفهوم می‌گردد.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد